Tips Kuatkan Rahim dan Elak Keguguran

Keguguran boleh jadi pengalaman yang menyedihkan terutama bagi pasangan yang telah lama berkahwin. Bagaimana untuk kita mengelakkan keguguran daripada berlaku? Kita hanya mampu merancang..selebihnya Allah swt yang merencanakannya...

Sering kali keguguran berlaku pada awal kehamilan..sama ada individu itu sedar diri dia hamil ataupun tidak. Mungkin sebanyak tiga perempat telur yang disenyawakan akan gugur dalam hari-hari pertama kehamilan.

Selepas mendapat ujian kehamilan yang positif, terdapat kira-kira satu dalam lima kehamilan kemungkinan keguguran awal akan berlaku. Keguguran lewat pula jarang-jarang berlaku. Ianya berlaku kira-kira satu dalam 100 kehamilan. Kehilangan yang berlaku pada lewat kehamilan boleh jadi perkara yang amat sukar dihadapi. 

Sesetengah wanita pula mengalami keguguran berulang. Ini bermakan mereka telah mengalami keguguran lebih daripada sekali. Ini berlaku kira-kira satu dalam 100 wanita. Selalulnya selepas keguguran pertama, kekuatan rahim sudah terjejas dan amat penting untuk individu itu menguatkan rahim dan elakkan keguguran berulang.

Antara tips untuk kuatkan rahim dan elak keguguran

  • Amalakan makanan yang segar dan elakkan makanan yang diproses
  • Elakkan makanan yang bersifat tajam dan sejuk termasuk jeruk dan asam boi
  • Amalkan zikir
  • Amalkan makanan tambahan untuk kuatkan otot rahim dan penghasilan telur yang sihat



kredit to : cikjatt.blogspot.com

Note: selebihnya kita berserah la pada Yang Maha Esa..kita cuma mampu merancang

Hubungi Sal untuk maklumat lanjut
Pm/wassap: 013-7138717 / 018-2171178
COD sekitar Kemaman, Terengganu & KL
Juga penghantaran seluruh Malaysia



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...